(WOLS, 1951, νερόχρωμα σε χαρτόνι) (WOLS,ψευδώνυμο του Α.Ο. Schulze)
.
Και ενώ στην Ευρώπη του 1930 "εισβάλει" η ανατολή μέσω τού Μισώ και των αμερικανών Τομπέυ και Γκραίηβς,στο Παρίσι ο Φωτριέ και ο Βολς (Wols,Alfred Otto Walfgang Schulze),δημιουργούν έναν απόλυτα αφηρημένο τύπο εξπρεσιονισμού.Ο Φωτριέ απο το 1920 πειραματίζεται με άμορφες αφαιρέσεις, ο Βολς απο το 1932 είναι απο εκείνους τους καλλιτέχνες που επιστρέφουν στα "πολυ-εκφραστικά" σχήματα,δηλαδή εκείνα τα σχήματα που ανακαλύπτουμε με το μικροσκόπιο στη κυτταρική δομή τών ζωντανών οργανισμών,στην ατομική δομή τής ύλης.
.
(WOLS, 1953, oil on canvas) .
Ο Βολς γράφει σ΄ένα ποίημά του:
"Στο Κασίς τα βότσαλα,τα ψάρια,τα βράχια κάτω απ΄το φακό
το αλάτι τής θάλασσας κι ο ουρανός
μ΄έκαναν να ξεχάσω τη σημασία τού ανθρώπου
με κάλεσαν να γυρίσω τη ράχη μου στο χάος τής δράσης μας
μού έδειξαν την αιωνιότητα στα κυματάκια τού λιμανιού
που επαναλαμβάνονται χωρίς να επαναλαμβάνονται.."
Είναι η ίδια μακροσκοπική άποψη που είχε και ο Μπλαίηκ:
"To see a world in a grain of sand And Heaven in a wild flower."
"πρέπει να ξέρουμε πως όλα γίνονται στίχοι" έγραψε ο Wols.Oι πίνακές του είναι απόδειξη αυτής τής αλήθειας του.Τα σχήματα που δημιουργεί είναι σχήματα που η ηχώ τους βρίσκεται σε ολόκληρο το σύμπαν-στις δομές τών μετάλλων-στις ίνες-τους ιστούς-στα ηλεκτρόνια-στα μήκη κύματος-στις εκρήξεις
(WOLS, 1951, νερόχρωμα σε χαρτόνι). Tο σημαντικό σ΄αυτά τα σχήματα είναι πως δεν είναι οπωσδήποτε συγκεκριμένα και κανονικά : "Η ποσότητα και η μέτρηση 'εχουν πάψει να είναι η κεντρική ενασχόληση τών μαθηματικών και της επιστήμης - η δομή εμφανίζεται σαν το κλειδί τής γνώσης και του ελέγχου τού κόσμου μας , η δομή περισσότερο απο τα ποσοτικά μέτρα και περισσότερο απο τη σχέση αιτίου και αποτελέσματος.."
(WOLS,1947, le tourbillon,oil)
Βοhmann J.-Abstract Expressionism
Reed,History of Modern Art
Selzmac I.,German expressionist painting.
10 σχόλια:
αληθινά αφέθηκα στις εικόνες και τις λέξεις... συνειρμοί απ΄ τα χρόνια εκείνα που πρωτοανακάλυπτα το μεγαλείο της Δημιουργίας κάτω από το μικροσκόπιο... ακαθόριστα κι ακανόνιστα σχήματα, κι όμως ταυτόχρονα συγκεκριμένα και κανονικά!...
Πραγματι...
το ακαθοριστο γραφει πολυ ομορφα πανω στον καμβα.
Ισως τελικα, τιποτα δεν ειναι ακαθοριστο ...αν μπορεις να το ζωγραφισεις.
Με την τεχνη σου το κανεις καθορισμενο.
Ομορφο ειναι ετσι κι'αλλιως.
Μ' αυτές τις μελέτες-δοκίμια ψυχής, ανα-πέμπεις στο Ύψιστο του ανθρώπου
την οφειλόμενη τιμή στο κρυφό ασίγαστο ποτάμι της δημιουργίας
πολλά ευχαριστώ
Ξεκούραστο Σ/Κ να έχεις :)
Αυτές οι ζωγραφιές εμένα με πηγαίνουν σε παραμύθια, σ' εκείνα τα παραμύθια που θέλω να γράφω...
Ευχαριστώ πολύ Ερμία μου, γεμίζεις την ψυχούλα μου με πολλή ομορφια!
Σα,
μιά περιπλάνηση κι αυτή-όχι μόνο σε γεγονότα,αντικείμενα,γνωστά στα μάτια μας φώτα.το ίδιο μαγευτική-κάποιες φορές και πιό πολύ.ίσως γιατί σ΄αφήνουν ελεύθερο εσύ να διαλέξεις,εσύ να φανταστείς.εσύ να εξηγήσεις..
zero,
ναι,έτσι πιστεύω κι εγώ.είτε εξασκημένη είτε όχι η ματιά μας,την ομορφιά την αναγνωρίζει.
Η ζωγραφική τού Wols μάλλον δεν προέρχεται απο κάποια εσωτερική ανάγκη αλλά επικεντρώνεται σε ένα εξωτερικό θέμα,ας πούμε σε μια ατμοσφαιρική εντύπωση τής φύσης ή τών πόλεων και αν και μπορεί η εξωτερική επιφάνεια να μην είναι καθόλου ρεαλιστική,εν τούτοις προέρχεται απο την ανάλυσή της..
:-)
onlysand,
πηγή και πηγάδι και οι ζωές τους,και τα κείμενά τους,και οι φανατισμοί τους,και οι αγώνες τους-ε μερικών..-και τα έργα τους..
(ξέρεις πόσες φορές έχω ζηλέψει τη δεκαετία τού ΄30; γελάω..)
-να σού πω πόσο σ΄ευχαριστώ εγώ;-
βασιλική μας,
όπως το λες,σαν παραπομπή σε παραμύθι κάποια απο τα έργα του που έχουν θέμα πόλεις-αυτόν τον περιφερειακό χώρο και την ανάλυσή του σε μοναδική γη..
:-)
Εγώ πάντως το εν λόγω παραμύθι ξεκίνησα να το γράφω... και σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για την έμπνευση!
Καλημέρα κούκλα!
βασιλική μου,
α τέλεια! τον Wols να ευχαριστείς :-)
(χαμόγελα και καλησπέρα)
Δημοσίευση σχολίου